dianaforsstrom.blogg.se

Övningsuppgifter kapitel 2

Publicerad 2016-04-15 10:27:15 i Friskvård& Hälsa,

Instuderingsfrågor

1.       Vad innebär Ottawa- manifestet?

Svar: Hur hela världen ska arbeta för att främja hälsa.

2.       Vilka är milleniemålen?

Svar: Milleniemålen är deklaration som ska minska fattigdom och öka hälsan i världen till år 2015. De olika målen är

·         Halvera jordens fattigdom och hunger

·         Se till att alla barn får gå i grundskola

·         Öka jämställdhet mellan män och kvinnor

·         Minska barnadödligheten

·         Förbättra mödrahälsan

·         Stoppa spridningen av HIV och aids

·         Säkra en hållbar utveckling

·         Öka samarbetet kring bistånd och handel

3.       Vilka är målen för EU:s hälsoprogram?

Svar: Det tar upp mål för hur EU ska arbeta med hälsa och öka tryggheten, minska ojämlikheten i hälsa samt att sprida ny kunskap om hälsa.

·         Öka medborgarnas trygghet och säkerhet i fråga om gränsöverskridande hälso hot

·         Arbeta hälsofrämjande och minska ojämlikhet i hälsa

·         Ta fram och sprida ny information och kunskap om hälsa

4.       Vad finns det för överenskommelser mellan de nordiska länderna?

Svar: Det finns flera överenskommelser som handlar om att socialförsäkring och sjukvård ska gälla alla nordiska medborgare.

5.       Vilka är statens folkhälsoinstituts huvuduppgifter?

Svar: Att samordna folkhälsofrågor i Sverige.

·         Fungera som ett nationellt kunskapscentrum när det gäller folkhälsa

·         Följa upp och samordna den nationella folkhälsopolitiken

·         Verka för en minskad användning av alkohol, narkotika och tobak.

6.       Vilka är Sveriges 11 målområden?

Svar:

·         Delaktighet och inflytande i samhället. Migrationsverket.

·         Ekonomiska och sociala förutsättningar. Staten.

·         Barns och ungas uppväxtvillkor. Socialen.

·         Hälsa i arbetslivet. Friskvårdscheckar.

·         Miljöer och produkter.

·         Hälsofrämjande hälso och sjukvård.

·         Skydd mot smittspridning. Vaccin, handskar, folkhälsomyndigheten.

·         Sexualitet och reproduktiv hälsa. Skolan, UMO och RFSU.

·         Fysisk aktivitet.  Skolan, eget ansvar.

·         Matvanor och livsmedel. Inspektioner, eko märkning och kvalitetssäkring.

·         Tobak, alkohol, narkotika, doping och spel. Lag, åldersgräns, kunskap, anonyma alkoholister.

7.       Redogör för hälso och sjukvårdslagen.

Svar: Anger mål och riktlinjer så att alla invånare i Sverige ska få en bra vård.

8.       Vad innebär lagen om stöd och service till vissa funktionshindrande?

Svar: LSS innehåller bestämmelser om insatser för personer som behöver extra stöd.

9.       Varför finns smittskyddslagen?

Svar: För att hindra att smittsamma sjukdomar sprids.

10.   Vad reglerar alkohollagen?

Svar: lagen begränsar den totala alkoholkonsumtionen i Sverige.

11.   Vad innebär tobakslagen?

Svar: Det gäller alla tobaksvaror. Vem som får sälja och var man får röka. 


Reflektion och diskussion kapitel 2

1.       Hur tycker du att Ottawa manifestet efterlevs?

Svar: Efter alla redovisningar om hur organisationer arbetar för att nå alla milleniemål tycker jag att de verkligen görs något för att nå målen. På konkreta sätt utförs arbetet för att förbättra och ändra på det som behöver ändras för att få en bättre värld. Man har kommit långt med målen men alla har inte uppnåtts. Man måste fortfarande ta arbetet ett steg längre för att allt ska uppnås.

2.       Har du några erfarenheter av hälso sjukvård i något annat land? Vad är dina erfarenheter därifrån?

Svar: Jag har inga erfarenheter av utländsk sjukvård. Men jag har hört berättelser om att väntetiderna ska vara kortare och att det är lättare att få diagnos och behandling men det skiljer sig självklart mycket mellan olika länder eftersom att sjukvården grundas och styrs på olika sätt.

3.       Är statens folkhälsoinstitut viktigt för Sverige?

Svar: Ja det är viktigt för folkhälsan. Viktigt för att medborgare ska få kunskap och för att hälsan ska främjas.

4.       Varför har vi lagar i Sverige? Vad skulle hända om vi inte hade några lagar?

Svar: Det skulle bli kaos i samhället utan lagar, ojämlikheten skulle öka. Brott skulle öka. Lagarna behövs för att ett bra välfärdssamhälle ska hålla ihop.

5.       Vad tycker du om lagarna som står i kapitlet? Är någon speciellt bra? Finns det någon lag som är onödig?

Svar: Jag tycker att alla lagar som tas upp är bra, eftersom dem är stora och viktiga att ha kunskap om. Det är även viktigt att förstå sig på samhället man lever i. alla har rätt till vård, alla är lika värda vilket är det vårt samhälle är uppbyggt på. Alkohollagen är bra för att minska på alkoholism och rädda liv. Jag tycker inte att det finns för mycket lagar eller någon onödig lag utan alla är viktiga att följa.

6.       Hälso och sjukvårdslagen utgår från att alla människor har olika behov. Har dina behov tillgodosetts när du besökt hälso och sjukvården? På vilket sätt?

Svar: Ja det tycker jag. Jag vistades mycket på sjukhus när jag var yngre och i början var det jobbigt. Om jag blev rädd fick jag prata med läkaren om varför och läkaren kunde sedan lugna mig och ge trygghet och om jag varit duktig fick jag en glass vilket fick mig att känna mig bra och jag vågade gå tillbaka nästa gång för jag tyckte dem var snälla.  På senare tid tycker jag inte att det varit lika bra. Läkare på vårdcentralen har inte stor koll eller ett bra bemötande och dem talar på ett sätt så att det är svårt att förstå, det utgår inte från mina behov.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela