dianaforsstrom.blogg.se

Utvärdering, nödsituationer

Publicerad 2015-10-09 10:09:00 i Friskvård& Hälsa,

Planering och genomförandet av grupparbetet. 
Jag arbetade med Camilla och Madeleine. Vi planerade för det som var och en skulle arbeta med och vi samarbetade bra och hjälpte varandra om vi fastnade med någon fråga. Det gick jätte bra att arbeta tillsammans, jag tycker att alla jobbade flitigt och vi kom bra överens.
   Indelningen av arbetet var inte svår, vi gjorde varsin uppgift sedan slog vi samman allt och gick igenom innan föreläsningen. Vi tränade tillsammans för att se vad vi behövde jobba på och kunde förbättra innan föreläsningen.

 

Redovisning
Under redovisning så bemötte vi alla med respekt och välkomnade dem genom att presentera oss och ämnet. En presentation skapar relationen mellan talare och lyssnare, vi fick på så sätt deras uppmärksamhet och dem koncentrerade sig på oss. 
   Vi skrev på en tavla för att förtydliga språket och för att det skulle bli enklare att föra en direkt dialog. Att kommunikationen mellan bägge parter fungerat är jätte viktigt i det första mötet.
   Efteråt delade vi in de praktiska delarna och visade tydligt hur man gjorde, självklart erbjöd vi vår hjälp och svarade på elevernas frågor. Alla grupper var inte lika samarbetsvilliga men vi berätta de för dem varför detta ämne är viktigt och vissa lyssnade då bättre och nästan alla gjorde dem praktiska övningarna.

 

Sammanfattning
I helhet är jag jätte nöjd med samarbetet och föreläsningarna var mycket bättre och lättare att få ut till grupperna än vad jag hade förväntat mig. Förberedelsen var väldigt viktig och vi arbetade på bra innan föreläsningen. Det var tack vare alla förberedelser som vi lyckades få det så bra sammanflätat i slutändan.

 

Bemötande, Att Jobba med människor
Ett bra bemötande handlar om att man tillfredställer gruppens förväntningar  och de mina. Man ska komma i tid, uppträda proffesionellt, vara engagerad och vara kompetent för att vinna lyssnarnas koncentration. 
  För att skapa kontakt med och en relation till gruppen är det viktigt att visa respekt, lyssna på gruppen, tala till och med gruppen, och att man är noggran.

 

Social kompetens
Det innebär att ha kommunikations förmåga, samarbets förmåga, kunna hantera konflikter, ha en positiv människosyn och ansvarstagande. De handlar om att kunna identifiera och läsa av känslor. 

 

Kärnkompetenser
1. Etablera grunden genom att följa etiska riktlinjer och en proffesionell standard. Även att etablera coach överenskommelsen. 

2. Skapa en ömsesidig relation genom att skapa tillit och närhet tillutning närhet till klienten och ha coach närvaro. 

3. Kommunicera effektivt genom ett aktivt lyssnande, direkt kommunikation och frågor. Frågorna ska leda till längre svar och vara tankeställare för klienten. 

4. Underlätta lärandet och resultat genomfart skapa medvetenhet om situationen för personen. Sätta mål tillsammans samt hantera framsteg och ansvarstagande hos klienten. 

 

Coaching
r att överhuvudtaget kunna coacha ska man ha stor integritet och stark etik. GROW är en av alla coachningsmetoder som finns. 

G: goal, att sätta upp mål med klienten som ska nås inom en viss tidsram. 

R: reality, coachen och klienten undersöker verkligheten genom n självvärdering och en analys av klientens situation. 

O: options, att värdesätta olika handlingar som är möjliga och genom de beaka alla alternativ som finns. 

W: will, att bekräfta viljan hos klienten som ska finnas för att kunna handla till en förändring.

Metoden innebär alltså att frågor som fokuserar mot mål ska tas upp för att klienten ska kunna handla så att den nuvarande situationen förändras. Ett sätt att jobba på inom GROW modellen är med hjälp av Smart metoden. När målen är satta börjar man jobba med utgångspunkten. Då ställer man frågor som ska hjälpa klienten att identifiera situationen. En tydlig beskrivning är bäst för att utveckla arbetet mot de uppsatta målen. Coachen ställer frågor kring vilka alternativ av handlingar det finns. Man ska då inte svara rätt utan det handlar om att fundera kring möjligheterna till förändring. Det sista steget i modellen är att klienten ska ha ett mål, ett nuvarande tillstånd, alternativ för framtiden och viljan.

 

Instuderingsuppgifter
Sidorna 104-117 i friskvård och hälsa boken handlar om: Kommunikation och interaktion, Samtalet, Aktivt lyssnande, Bemötande, Social kompetens, Coaching, Kärnkompetenser, GROW modellen, och Medaktiv coaching. 

Vad är kommunikation? 
Svar: Kommunikation är något alla använder sig av i det sociala livet. Via kommunikation kan bra samarbeten skapas, man kan även få till goda möten med andra/nya människor. Att kommunicera innebär att prata eller uttrycka sig och föra vidare en åsikt eller händelse till någon annan.
    Kommunikation består av fyra faktorer: en sändare som för vidare ett budskap till en mottagare som sedan ger feedback. Men det handlar inte endast om personerna i samtalet utan även om, samspelet och interaktionen mellan varandra som talare och lyssnare. på sid 105 i friskvård o hälsa står det att ”interaktion skapas ur sociala situationer. Genom integrerande kan vi skapa sociala identiteter, förmedla åsikter och etablera och förändra relationer. ” 
   Själva samtalet ska innehålla 3 olika delar, en inledning där man presenterar det man ska tala om, etablera relationen och klar göra syftet med och målet för samtalet. En huvuddel som innebär att identifiera, utforska, få insikt och utforska samt bearbeta känslor. I huvuddelen ingår även att ställa öppna frågor. Och en avslutning där man sammanfattar allt man pratat om och vid avslutningen av ett samtal är det viktigt att ta initiativ till att sluta i god tid och sammanfatta vad man talat om.
    Aktivt lyssnande är en del av kommunikation. Det består av icke verbal som är tecken på att man lyssnar med kroppsspråket t.ex. via ögonkontakt, beröring, nickningar eller tystnad. Och verbal som är ett tecken på att man lyssnat och har gensvar t.ex. ställa frågor, upprepa, uppmuntra eller pausa samtalet. Konkreta exempel på bekräftelse i aktivt lyssnade: både parter talar och lyssnar, närvaro, uppmuntrar till fortsatt samtal, kroppshållning, ögon kontakt och frågor.

 

Nämn faktorer som är viktiga att tänka på i ett professionellt samtal.
Svar: De viktiga faktorerna i ett professionellt samtal är: att vara strukturerad och förbered för samtalet, klargöra syftet och målet med samtalet, tänka på vad samtalet ska leda till. 
    Till en början är det viktigast att etablera en relation, skapa kontakt och trygghet, att vara seriös och bekräfta den man talar med och samtala ledande. Det är även viktigt med ett tillfredställande bemötande, att parterna uppfyller varandras förväntningar och att man kommer i tid samt så ska samtalet vara en upplevelse av engagerad och motivation. 
Professionella samtal: tillgänglig, välvårdat yttre och visa respekt. Man ska veta vad man talar om och för att samtalet ska flyta på fritt är det viktigt att man talar öppet. Att tala öppet innebär att personen förstår språket, kan ställa frågor, och att bägge parter är närvarande i samtalet. 

Vad betyder emotionell intelligens? 
Svar: Emotionell intelligens innebär att man kan förstå och hantera sina egna känslor och andras På ett intelligent sätt alltså att man kan uttrycka sig med känslor på rätt sätt i rätt situation.

 

Vad innebär coachning? 
Svar: Coaching är kommunikation som lyfter fram potential hos varje individ och hjälper personen att utvecklas. Coacher som är verksamma är: hälso coach, livs coach, karriär coach, chef coach. 
   Det dem har gemensamt är att coachningen ger resultat och har ett syfte.

 

Vad är syfte med ISICF? 
Svar: syftet är att sätta en hög etisk standard inom yrket och erbjuda oberoende certifiering.

 

Vilka är fördelarna med strukturerade modeller och metoder kring coachning? 
Svar: Att sätta upp mål som ska nås inom en tidsgräns. Göra en själv värdering och analys av situationen, att bejaka alla alternativ och att ha viljan till förändring.

 

Skriv 5 Områden som används inom medaktiv coachning. 
Svar: Att lyssna, känna intuition, lärande, självstyre och handling.

 

 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela