dianaforsstrom.blogg.se

hälsoprojekt utvärdering

Publicerad 2014-05-04 19:08:00 i Hälsopedagogik,


Utvärdera perioden

Utvärdera din period med hälsoprojektet.

Uppnåddes de mål som du hade satt upp? Mitt mål var att få bättre kondition, starkare kropp och ändrade matvanor (äta regelbundet och dra ner på sötsaker.) I början var jag inte så inspirerad och motiverad till att börja träna det gick några veckor utan att jag tränade. Men sedan prata vi mer om det och jag fick lärdom om varför det är viktigt att träna för hälsan. Varför inte? Det mål jag satte upp nådes inte eftersom att jag började väldigt sent i dessa 11 veckor. Jag var inte så inspirerad och motiverad.

Förbättrades din hälsa? Efter hälsoprojektets 11 veckor började jag träna mer med kompisar och tyckte det var kul. Min livsstil har ändrats men jag jobbar fortfarande på att ändra min kost. Min hälsa har blivit bättre det märks på konditionen när jag springer och jag orkar mer det är inte lika jobbigt. Jag är piggare och starkare.

varför? Det har förändrats eftersom att jag börjat inse att träning är inte bara för utseende. Det handlar om att ändra sin hälsa till det bättre. Jag började träna mer seriöst och har känt förbättringar. Jag tycker att det är roligt och har viljan till at ändra hälsa och livsstil för att min kropp ska må bra.

Vad har du lärt dig under denna period? Jag har lärt mig väldigt mycket under tränings hälsoprojektet. Jag har kommit närmare mig själv och känt på vilka olika tränings metoder jag klarar av och tycker om. Jag har lärt mig väldigt mycket om hälsa och träning. Vi har bl.a. pratat om kost, kondition, sömn och ergonomi. Kost spelar väldigt stor roll i livet för att man ska orka med dagen och kunna träna bra. Man ska helst äta enligt kostcirkeln eller tallriksmodellen:

                       

En dag ska måltiderna se ut såhär då är det bra.

•      Frukost

–     Havregrynsgröt, yoghurt, bröd, frukt, fil

•      Mellanmål

–     Frukt, macka, drickyoghurt, smoothie

•      Lunch

–     Något med protein och kolhydrater

•      Mellanmål

–     Frukt eller liknande

•      Middag

–     Något med protein och kolhydrater.

Det är väldigt viktigt att dricka mycket vatten varje dag.

Om man hoppar över en måltid blir kroppen obalanserad.

•      Blodsockerkurvan kommer ur balans, man är okoncentrerad, trött och irriterad.

•      Lågt blodsocker gör att vi får ökat socker sug, därför äter vi  kakor och godis

•      Kroppen ställer in sig på ”svältläge” vilket minskar kaloriförbränning och behåller överskottsfett.

Men äter man regelbundet med 4 timmars mellanrum är ämnesomsättningen igång hela dagen och fettförbränningen är i full gång.

Träning förbättrar självförtroende på så sätt att:

•      Man får Förbättrad kroppsuppfattning

•      Ökad känsla av effektivitet, självbestämmande och kontroll över kroppen

•      Ökad känsla av social tillhörighet

Om man börjar träna som ung är det lättare att fortsätta som vuxen eller att börja igen. Träning påverkar det fysiska positivt. Man får ett starkare hjärta av att träna och risken för hjärt kärl sjukdomar minskar, blodcirkulationen ökar i kroppen och cellerna kan ta upp mer syre.

 

Sömn är det som avgör om vi är piga på morgonen och kommer orka med hela dagen. Bra sömn är ca 8h på en natt. Sömnen har olika steg och för att få en bra sömn ska alla steg ha passerat innan man vaknar.

Skulle du göra på ett annat sätt om du skulle göra om projektet igen? Jag skulle absolut göra det annorlunda om jag fick göra mitt hälsoprojekt från början. Jag hade vart mer seriöst och pratat mer om det med andra för att bli motiverad och få inspiration. Jag skulle ta tag i det från början och träna eftersom att det var uppgiften jag hade inte haft så mycket fördomar om träning.

Sammanfattning.

Det viktiga i slutändan är att man ska ta hand om sin kropp och själ, man ska leva i nuet och njuta av livet. Det är viktigt att lyssna på sin kropp, röra på sig sluta stressa och äta hälsosamt.

Av: Diana Forsström VO13.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela